Dhiya Lovillea. Powered by Blogger.
Cetusan Rasa Bicara Kata

Wednesday, October 17, 2012

Walk For Health & World Hunger Relief 2012

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 1:04 AM 1 ulasan Pautan pada catatan ini















Thursday, August 2, 2012

18 sebab jin merasuk manusia

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 12:55 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
Ustaz Dasuki menyatakan 18 sebab jin merasuk manusia, iaitu:
1. Apabila manusia meringankan solat dan tidak mentaati perintah Allah.
2. Terdapat alat muzik atau alat melalaikan didalam rumah
3. Meninggikan suara dalam bilik air
4. Menangis dan merintih sebelum tidur
5. Membuang air panas ke dalam bilik air
6. Melompat tinggi tanpa membaca Bismillah
7. Memasuki tempat gelap yang ditinggalkan
8. Perasaan terlalu takut dan terlampau gembira, seperti ketawa berlebihan
9. Selalu bertengkar suami isteri
10. Terlampau marah
11. Mengikut hawa nafsu
12. Terdapat gambar lukisan manusia dan anjing di dalam rumah
13. Terdapat lambang salib pada lantai, sejadah atau langsir
14. Menghadiri majlis yang melekakan tanpa menyebut kalimah Allah
15. Perempuan suka bersolek
16. Berlaku sihir perjanjian di antara jin dan tukang sihir
17. Jin jatuh cinta pada manusia
18. Suka membaca buku cerita hantu dan buku berunsur sihir.
Beliau juga memberikan beberapa tanda manusia dirasuk jin, antaranya sukar tidur malam, hati berdebar-debar terutama pada waktu senja atau perasaan resah tidak menentu.
Mimpi berulang mengenai perkara yang menakutkan seperti melihat anjing hitam, kucing, ular, manusia pelik, dibawa ke kubur atau diusung ke tempat mengerikan juga dikaitkan dengan gangguan jin.
Selesema berpanjangan juga dikaitkan dengan gangguan makhluk halus selain malas berzikir dan solat, katanya.
Selain itu, manusia dirasuk jin merasa sakit pada sesetengah anggotanya tapi sukar dikesan oleh doktor.
Lain-lain tanda ialah pening berpanjangan terutama pada waktu senja, otak lemah, tidak sedar diri serta telinga berdesing atau mendengar kata-kata suruhan tertentu. – facebook Tanyalah Ustazah

Wednesday, August 1, 2012

Popi@ Ne$tum

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 9:29 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
Popia Nestum yg  belum siap yg da siap aku lupa nk snap hehe sory :)
nati aku upload gmbr yg da siap 

Ari ni aku terlebih rajin plk nk mengupdate blog aku ni lau x jgn harap la sbb atuk xda pg ni pg meeting bz btol atuk  ni tp lau dier ada mmg x menang tangan la aku duk buat keje kejap2 panggil aduh penat kot..eh eh da lari tajuk plk aku ni hehe..nk citer sal gmbar kt atas tu tiba2 plk g citer sal atuk(Datuk)..Korang tahu ke apa menda alah tu???tu la popia yg telah dipotong kecil utk dibuat popia nestum..aku sekarang ni tgh giat menjalankan perniagaan popia nestum ni bersama2 housemate aku..aku bru ja mula2 nk berbisnes ni tp di luar jangkaan aku aku bnyk menerima tempahan dr officemate syukur alhamdulliah kepada-Nya kerana memberi rezeki lagi pd aku.setiap hari ada ja org call nk oder ni lg membuat aku lg bersemangat nk berniaga ni hehe..bak kata pepatah sekali makan nk lagi ye ke ni nk lg??? Nk tau jawapanya apa lagi oder la bru bole rasa sedap ke x tp aku tolong jawabkan mmg sedapppppppp berbaloi2 hahahahah :) 

Tempahan Manik Dari Officemate

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 9:15 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Syukur alhamdulillah akhirnya siap gak tempahan manik dr officemate aku ni kira customer tetap aku la.. Siang malam pagi petang duk menjahit menda alah ni sampai naik juling biji mata aku ni ha xdala juling btol2 pn hehe.. apa-apa pn mereka sangat berpuas hati dengan hasil rekaan aku ni maklumla aku ni pereka yg x bertauliah main sesedap aku ja buat yg penting menjadi..syukur kepada-Nya kerana memberi aku bakat yg terpendam ni hehe terpendam la sgt yer..ni jahitan apa pn aku x tau nk bg nama apa senang citer jahitan bunga tanjung hahaha ada rupa bunga tanjung ker ni??? bunga tanjung pn aku x kenal hahaha apa-apa je la belalang jnji tempahan officemate aku ni siap fuhhhh lega tp ada sehelai lagi x jahit xpa2 raya lmbt lg sempat la aku siapkan..td pn ada lg yg nk suruh aku jahit bole kata rezeki aku di bln puasa ni melimpah ruah la tp apakan daya aku terpaksa tolak takut x sempat sory la akak-akak sekalian aku buka tempahan lepas raya plk yer..tata  :)


Sunday, July 29, 2012

Menu Berbuka Pose Di Hari Minggu :)

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 7:28 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Apa khabar n selamat menjalani ibadah puasa untuk hari ke 10 di dalam bulan yang penuh keberkatan Ramadhan Al-Mubarak..kejap ja kan masa berlalu...sedar x sedar da masuk hari ke 10 kita berpuasa.. nk citer la ckit maklumla ari ni aku x da la bz sgt so ter rajin lah pulak nk mengupdate blog aku ni..ari minggu baru ni aku x pg mana2 pn just duk umah jahit manik n masak juadah utk berbuka ja..ni la menu berbuka yg aku snap dr camera hp kesayangan aku ni hihi (note-hadiah dr org yg istimewa lam hidup aku :) ) 

Ni Menu Hari Sabtu 

Sayur Campur
Gulai Daging + Terung 

Ikan Pekasam

Menu Hari Ahad

Paprik Ayam + Sayur

Telur Dadar



Terliur plk aku tgk time2 siang ari ni hihi ohhh tidak aku pose okehhhh  :)


Selamat Menjalani Ibadah Puasa 






Wednesday, July 18, 2012

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 6:27 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini






Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.
Kelebihan bulan Ramadan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.
Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu "AllahuAkbar" 3 kali, kemudian bacalah :

(Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadikan engkau tanda (kekuasaan) bagi sekalian alam) nescaya bermegah Allah akan Dia dengan malaikat dan firmanNya: Hai malaikat! saksikanlah kamu, bahwa Aku telah merdekakan daripada api neraka, atau dibacakan :

(Ya Allah, zahirlah Ramadan atas kami dengan keamanan dan keimanan dan dengan keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhan engkau Allah.)
Bersabda Nabi (s.a.w) : Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadan. Pada awal malam bulan Ramadan bertiup angin di bawah Arasy bergeraklah daun kayu lemah-longlainya di dalam syurga. Terdengarlah desiran daun-daun kayu, hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya.Seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah di atas puncak mercu syurga itu. Lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah, kata bidadari pula: Apakah malam ini namanya? jawab Malek Ridwan (malaikat), Hai bidadari yang cantik manis, inilah malam awal Ramadhan, Lalu Allah berfirman: Hai Ramadan bukalah pintu syurga Bab AlJanan untuk orang-orang yang berpuasa daripada umat Muhammad (s.a.w). Hai Malek Ridwan tutuplah pintu neraka Al-Jahim daripada umat Muhammad (s.a.w), hai Jibrail belenggukan syaitan, lontarkannya ke dalam lautan supaya tidak membinasakan umat Muhammad akan puasanya. Maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam Ramadan tiga kali : Adakah orang yang meminta ampun? Akan Aku ampunkan!
Pada malam Lailatul Qadar menyuruh Allah Ta'ala akan Jibrail Alaihisalam turun ke bumi, lalu turunlah Jibrail ke dalam perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera hijau lalu dipacakkan ke atas Kaabah, baginya 600 sayapnya , setengahnya tiada dibuka keduanya, melainkan pada malam Lailatul Qadar baharulah dibukakan keduanya, hingga sampai dari timur ke barat ( Musyriq Ke Maghrib ). Untuk menyelamatkan umat Muhammad, Lalu memberi salam kepada tiap orang yang berjaga pada malam Lailatul Qadar beribadah kerana mencari keredaan Allah, dan orang-orang yang duduk beribadah, orang yang sembahyang dan berzikir dan berjabat tangan sesama mereka mukmin dan mengucap amin doa orang-orang mukmin hingga terbit fajar subuh....... berkata para malaikat kepada Jibrail , apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari umat Muhammad (s.a.w) pada bulan Ramadan ini? Berkata Jibrail bahawasanya Allah menilik kepada umat Muhammad yang berpuasa dan beribadah padanya dan dimaafkan mereka, diampunkan dosa-dosa mereka, melainkan empat orang yang tiada diampunkan dosanya: yaitu orang yang kekal minum arak, orang yang derhakakan ibubapanya, orang yang memutuskan sillaturrahim dan orang yang tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari 3 hari.
Apabila pada malam akhir Ramadan dinamakan malam persalinan. Pada malam hari raya Aidilfitri didatangkan Allah malaikat kepada tiap-tiap negeri turunlah mereka ke bumi, berdiri pada permukaan jalan menyeru dengan suara yang kuat, semua mendengarnya kecuali jin dan manusia berkata mereka, hai umat Muhammad keluarlah kamu menghadap tuhan yang amat mulia (sembahyang raya di pagi raya) yang memberi pemberian yang berpanjangan dan mengampun akan dosa-dosa yang besar. Apabila tibalah umat Muhammad ke tempat sembahyang, firman Allah kepada maliakat : Hai malaikatKu, apakah balasan orang yang mengambil upah apabila selesai kerjanya ? Jawab malaikat , hai Tuhan kami, sempurnakanlah upahnya! Firman Allah bahawa Aku saksikan kamu hai malaikatku, telah aku jadikan pahala mereka dari puasa mereka pada bulan Ramadan mereka mendirikan sembahyang, ialah keredaanKu dan keampunanKu kepada mereka! Maka firmannya lagi : Hai segala hambaku, pohonlah kamu kepada ku, maka demi ketinggianku dan kebesaranku, tiada memohon kepadaku hari ini akak sesuatu bagi agamamu dan duniamu, melainkan Aku kurniakan kepadamu! (Al-Hadith).
Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardhu, dan amal fardhu diberi balasan 70 kali ganda. Bulan puasa adalah bulan sabar (sabar dalam berbuat taat kepadaNya.), dan sabar itu adalah syurga balasannya bulan ini dilebihkan rezeki kepada hambanya orang mukmin, diampunkan baginya dosa-dosa. Barang siapa memberi makan kepada orang berpuasa pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya, berkata sahabat : Bagaimana kami tak sanggup memberi makan orang yang berpuasa (berbuka puasa) ya Rasullullah - Allah memberi pahala ini kepada orang yang memberi seteguk susu atau sebiji kurma atau segelas air, barang siapa kenyangkan orang berpuasa diampunkan Tuhan dosanya, diminumkan Tuhan dari kolam Hudh sejenis minuman yang tiada dahaga lagi kemudiannya hingga masuk ia ke syurga dan pahalanya seperti pahala orang berpuasa. (Al-Hadith)
Puasa menurut segala yang disuruh dan menjauh segala pantang larangannya, diampunkan dosanya, dan bertasbih, bertahlil dibinakan rumah indah dalam syurga.
Barang siapa hadir ke dalam majlis zikir pada bulan Ramadan, ditulis tiap langkahnya ibadat setahun, dan pada hari Qiamat bersamaku di bawah Arasy. Siapa tetap berjemaah dalam bulan puasa didirikan kota bercahaya indah, cemerlangnya , dan yang berbakti kepada ibubapanya Allah memandang rahmat kepadanya, dan isteri yang berbuat sesuatu mencari keredaan suaminya, maka pahala yang besar Allah kurniakan kepadanya , seperti Siti Maryam dan siapa yang menyampaikan hajat orang mukmin, Allah menunaikan seribu hajatnya, dan siapa bersedekah kepada fakir miskin (yang ada anak isteri) tiap langkah dikurniakan kepadanya seribu kebajikan, dihapuskan seribu kejahatan dan diangkatkan seribu darjat baginya. (Al-Hadith).
Orang yang sembahyang bulan Ramadan tiap sekali sujud, dikurniakan kepadanya 1700 kebajikan, dan dibinakan rumah didalam syurga daripada permata bagi orang yang berpuasa dan beribadat, 75000 malaikat meminta ampun baginya dari pagi hingga tenggelam matahari, dan dibina sebuah mahligai baginya . (Al-Hadith)
Pada hari Qiamat, Allah memerintah Malek Ridwan supaya dikeluarkan orang-orang berpuasa daripada kuburnya dengan keadaan lapar dan dahaga, lalu disuruh Malek Ridwan berikan segala keinginan mereka dari segala macam makanan dan minuman syurga. Maka Malek Ridwan memerintah kepada anak-anak membawa talam-talam makanan , minuman dan buah-buahan. Sebagai balasan berlapar di bulan Ramadan. (A-Hadith)
Orang mukmin yang tidur dalam bulan puasa kerana puasa Ramadan, dia membalikkan badannya sambil meyebut Allah! maka kata malaikat kepadanya : Rahimakallah (Allah Mencucuri Rahmat kepada kamu.)
- Apabila dia berdiri maka berdoalah hamparannya : (Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadanya hamparan permaidani tebal kepadanya di dalam syurga)
- Apabila memakai pakaian , berdoalah pakaian (Wahai Tuhanku, kurniakan kepadanya pakaian syurga)
- Apabila memakai kasut, berdoalah kasut (Wahai Tuhanku, tetapkanlah atas titian Siratul Mustaqim!)
- Apabila memegang timba berdoalah pula timba : (Wahai Tuhanku kurniakan kepadanya gelas syurga!)


- Apabila mengambil air sembahyang , berdoalah air itu : (Wahai Tuhanku sucikannya daripada segala dosa dan kesalahan!)


- Apabila berdiri sembahyang , berdoalah rumahnya: ( Wahai Tuhanku cahayakanlah kuburnya dan luaskanlah , lapangkanlah kuburnya!)


Serta menilik Allah kepadanya , maksudnya : HambaKu berdoa dan Aku menerima! (Al-Hadith)
Malaikat yang banyak muka bersujud kepada Allah pada hari Qiamat, satu muka sujud , satu muka melihat syurga, satu muka melihat neraka, satu muka melihat Arasy , lalu berkata malaikat itu : Wahai Tuhanku , ampunlah umat Muhammad, kasihanilah mereka! janganlah disiksa orang yang berpuasa Ramadan dari umat Muhammad! (Al-Hadith)

Keredaan Allah (bagi orang yang taat)
Keampuan Allah (bagi orang yang maksiat)
Jaminan Allah (bagi orang yang taat)
Kejinakan Allah (bagi orang yang tawakkal)
Anugerah Allah (bagi orang yang benar).
Ramadan, Ramada, ertinya : membakar - yakni menghapuskan dosa dosa orang yang berpuasa dan beribadat bulan Ramadan.
Ramadan ertinya bulan mendapatkan keredhaan Allah dan keampunan bagi hambaNya. Orang yang mendapat keredhaan dan keampunan Allah bererti memberi jaminan (kerana ibadatnya pada bulan mulia dengan penuh taat) mendapat syurga anugerah Allah bagi hambaNya yang benar benar melakukan ibadat kerana Nya pada bulan Ramadan termulia ini dengan ganjaran pahala sehingga seribu kali ganda dan keampunan yang banyak sekali, teristimewa pada malam Lailatul Qadar.

"Bahawa di dalam syurga terdapat bilik bilik, dilihat dari luar nampak di dalamnya dan dilihat dari dalam kelihatan di luarnya, berkata sahabat : untuk siapakah ya Rasulullah? Lantas Baginda menjawab : Ialah bagi orang yang baik percakapannya, bagi orang yang memberi makan makanan, bagi orang yang sentiasa berpuasa, bagi orang yang sembahyang di tengah malam sedang manusia banyak tidur." (Al Hadith)

"Semulia mulia sedeqah ialah sedeqah pada bulan Ramadhan." (Al Hadith)

"Puasa itu perisai dan sedeqah itu memadam kesalahan dosa sepertimana air memadamkan api." (Al Hadith)

"Siapa memberi makan ( berbuka puasa) kepada orang puasa makan baginya seumpama balasan pahala orang yang berpuasa dengan tidak kurang sedikitpun ." (Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba berpuasa Ramadan, diam tiada berkata yang sia sia dan daripada yang haram dan yang makruh, dan sentiasa menyebut Allah (berzikrullah), menghalalkan yang dihalalkan Allah, mengharamkan akan yang diharamkan Allah, tiada mengerjakan kejahatan, melainkan sehingga berakhir Ramadan, telah diampunkan baginya segala dosanya, dan tiap tasbih, tiap tahlil, dibinakan sebuah rumah yang terindah di dalam syurga daripada permata zamrud, di dalamnya daripada yaqut merah indah, di dalam rangka permata itu (yaqut) terdapat sebuah khemah, di dalamnya terdapat bidadari ( hurul ain isteri syurga). Terhias dengan permata bercahaya indah yang menerangkan bumi seluruhnya.(Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawasanya bagi Allah beberapa kejadianNya, dijadikan mereka supaya menyampaikan segala hajat orang dan supaya orang meminta tolong kepada Nya, pada menyempurnakan segala hajat yang diperlukan, mereka itulah orang yang aman daripada siksa Allah (Riwayat At Tibrani) (Al-Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawa pintu langit dan pintu syurga dibuka pada awal Ramadan hingga akhir malam Ramadan, tiap orang yang bersembahyang pada malamnya dituliskan baginya tiap satu sujud 1700 kebajikan, dibina rumah baginya di dalam syurga daripada yaqut merah indah, baginya 70 pintu daripada emas yang bertatah yaqut permata yang merah, orang yang berpuasa pada awal Ramadan diampunkan segala dosanya hingga ke akhir bulan Ramadan, dibinakan baginya tiap tiap hari sebuah mahligai di dalam syurga, mempunya 1000 pintu daripa emas, dan meminta ampun baginya 70 000 malaikat dari pagi hingga tenggelam matahari (Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Kelebihan hari Jumaat pada bulan Ramadan atas segala hari yang lainnya seperti kelebihan Ramadan atas segala bulan (Al Hadith)
Barangsiapa mengerjakan ibadat pada bulan Ramadan dengan keimanannya dan ikhlasnya kerana Allah, maka di ampunkan segala dosanya yang telah lalu (Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Tidur orang yang berpuasa itu adalah ibadat, dan nafasnya itu adalah tasbih, doanya itu mustajab, dosanya diampunkan Allah, dan amal ibadatnya dilipatgandakan . (Al Hadith)
Apabila berakhir bulan Ramadan, menangis wali-wali Allah kerana terpisahnya bulan yang paling mulia yang digandakan ibadat berlipatkali ganda daripada bulan bulan yang lainnya, bulan Allah mudah menerima ampun taubat hambaNya, bulan yang banyak sekali diturun rahmat ke alam, bulan yang terdapat padanya malam Lailatul Qadar, suatu rahmat dan rahsia yang dikurniakan kepada hamba hamba Nya yang salihin, yang tidak terdapat pada bulan bulan yang lainnya. Mereka menangis kerana belum tentu akan dapat menemui bulan termulia ini pada tahun tahun hadapan, kiranya dipanjangkan umur.
Apabila berakhirlah malam bulan Ramadan, menangislah tujuh petala langit dan tujuh petala bumi, dan segala malaikat, jerana berlalu Ramadan berlalulah kelebihan, sebab musibah bagi umatku, dan duduk segala malaikat bagi musibah, orang bertanya : Ya Rasullullah, apa itu musibah ? Jawab rasullullah (s.a.w), Kerana segala doa padaNya itu mustajab, sedakah makbul, segala kebajikan digandakan dan siksa kubur diangkat,maka apakah musibah yang terlebih besar daripada ini bagi umatku?! (Al-Hadith)
Malam Lailatul Qadar adalah malam rahsia, yang turunnya padanya malaikat Jibrail dan beberapa malaikat dengan perintah Allah. Orang yang berjaga dengan malam ibadatnya untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar yang terahsia itu yang tidak diketahui oleh manusia, hanya orang-orang solihin yang hampir, orang berusaha mendapatkan malam mulia itu dengan berjaga malam pada sepuloh malam Ramadan yang terakhir maka diampunkan tuhan segala dosanya. Di pahalakannya dengan banyak , dirahmatkannya dengan limpah kurnia. Dan orang-orang solihin yang dikurniakan Allah mendapat malam Lailatul Qadar itu satu keberuntungan kebahagiaan bagi akhirat, mendapat keampunan dan rahmat terbesar, mendapat pimpinan Allah dalam hatinya, mendapat keredaan Allah dalam hidupnya dunia dan akhirat.
Malam Aidilfitri, malam raya, disunatkan kepada kita berjaga malam, beribadah, bertakbir "AllahuAkbar" sepanjang malamnya. Akan mendapat keampunan yang banyak, pahala yang besar, rahmat Allah tercurah kepadanya. Siapa yang menghidupkan dua malam raya (AidilFitri & AidilAdha) dengan ibadatnya dan takbirnya , tiada dimatikan hatinya pada hari yang dimatikan segala hati. (Al-Hadith).Petikan dari buku Fadilat Rejab, Syaaban, Ramadan oleh Budiman Radhi




Tuesday, July 17, 2012

Mutiara Cinta

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 6:08 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Thursday, July 12, 2012

Resepi Apam Polkadot Yang Comel :)

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 12:21 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini


Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum
4 biji telur 
1 1/2 cawan gula ( dikisar halus)
1 cawan susu cair / santan
1 sudu teh esen vanilla
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikabonat
1 sudu besar ovellate
Filling :- terpulang pada kesukaan (bluebery, strawbery dll)

Cara-cara :

Pukul telur dan gula sehingga betul-betul kembang 
Kemudian masukkan esen vanilla dan ovellate 
Masukkan tepung yang telah dicampur bersama-sama baking powder dan soda bikarbonat
berselang seli dengan susu cair
*nota : semasa masukkan tepung tidak perlu pukul terlalu lama cukup sekadar tepung sebati 
Masukkan kedalam piping dan picit kedalam cawan kertas dan kukus sehingga masak

Senangkan nk buat apam ni so apa lagi korang cuba la buat mengikut corak dan kreativiti korang sendiri...


SELAMAT MENCUBA :)






















Tuesday, July 10, 2012

Kalimah Cinta :)

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 12:04 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Pepohon cintaku kian merimbun 
Semakin dicantas makin bertunas 
Tidak mampu mendustai hatiku 
Rasa cinta fitrah manusia 

Siapalah aku menolak cinta 
Yang hadir di jiwa tanpa dipaksa 
Hidup ini tidak akan sempurna 
Tanpa cinta dari Tuhan Yang Esa 

Adam Hawa bercinta di Syurga 
Angkara iblis terpisah menderita 
Kerana cinta mereka setia 
Bertemu di dunia 

Dengan cinta kenal Pencipta 
Dengan cinta kenal RasulNya 
Kerana cinta kenal saudara 
Bahagia keluarga 
Oh indahnya cinta

Hidup tanpa cinta 
Sengsaralah jiwa 
Sengketa dan dusta 
yang merajai jiwa 

Di batasan cinta syariat terjaga 
Tanpa keraguan tanpa kesangsian 

Betapa sucinya kasihMu Tuhan 
Betapa agungnya kebesaranMu 
Diri ini mengharapkan cintaMu 
Kekalkanlah rasa kehambaan ku







Tuesday, July 3, 2012

For Future Husband :)

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 6:43 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini






Bahasa Ganu Kita

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 1:04 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Walaupun hidup aku merantau jauh di negeri org aku tetap dgn bahasa ibunda tmpt kelahiran aku iaitu ganu kita.. :) ada yg berminat nk balaja bahasa ganu tu bole la blaja yer...





Monday, July 2, 2012

Blueberry Cheese Cake

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 10:09 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Aku ni kan x habis2 nk promote segala macam masakan yg telah aku buat kn terlebih rajin sudahhh kihkihkih... tp sebenarnya Blueberry Cheese Cake ni da lama aku buat tp bru je aku post kt blog ni maklumla bz bebenor + kemalasan utk mengupdate blog aku ni :) jom tgk beberapa pic yg sempat la aku snap tp korang bole tgk je la yer nk mkn tu tunggu aku bt second time la yer... tp nk citer la ckit kt mana aku blaja buat kek ni...Sebenarnya aku beli ja tepung yg ready made dr laman muka buku empunya nama nurul iman umairah... lau korang rasa berminat bole la menjenguk muka buku puan nurul iman umairah ni....yg penting sedap mudah dan cepat...Jom kita tgk hasil dr air tgn aku yg membuatnya :)



Before topping 

with Dragon fruit

menyelerakan

dan lagi









Buat Yang Bergelar Isteri

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 7:27 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Buat yg dah bergelar isteri tu hope korang semua jd la mcm ni yer dan  juga buat peringatan pada diri aku jgk walaupun aku ni blom kawen hehe... :)







Apam Polkadot Again

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 12:53 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Kali ni tempahan dari k.kila officemate aku untuk anaknya Imran Hakim..terima kasih akak sudi tempah apam polkadot yg comel ni :)


Belum kukus lg

dan lagi

comel x

warna-warni



Kak Long Birthday

Dicatat oleh Dhiya Lovillea di 12:32 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

27.06.2012 tarikh keramat bagi k.long da tua rupanya budak ni sorang...mlm tu k.ngah with adik2nya dekma n dek yu, k.dayah n aku mengenakan k.long sempena hari ulang tahun kelahiranya...terkono k.long mlm itu...terbaiiikkkkk la k.long...jgn mrh yer k.long :)












Thursday, August 2, 2012

18 sebab jin merasuk manusia

Ustaz Dasuki menyatakan 18 sebab jin merasuk manusia, iaitu:
1. Apabila manusia meringankan solat dan tidak mentaati perintah Allah.
2. Terdapat alat muzik atau alat melalaikan didalam rumah
3. Meninggikan suara dalam bilik air
4. Menangis dan merintih sebelum tidur
5. Membuang air panas ke dalam bilik air
6. Melompat tinggi tanpa membaca Bismillah
7. Memasuki tempat gelap yang ditinggalkan
8. Perasaan terlalu takut dan terlampau gembira, seperti ketawa berlebihan
9. Selalu bertengkar suami isteri
10. Terlampau marah
11. Mengikut hawa nafsu
12. Terdapat gambar lukisan manusia dan anjing di dalam rumah
13. Terdapat lambang salib pada lantai, sejadah atau langsir
14. Menghadiri majlis yang melekakan tanpa menyebut kalimah Allah
15. Perempuan suka bersolek
16. Berlaku sihir perjanjian di antara jin dan tukang sihir
17. Jin jatuh cinta pada manusia
18. Suka membaca buku cerita hantu dan buku berunsur sihir.
Beliau juga memberikan beberapa tanda manusia dirasuk jin, antaranya sukar tidur malam, hati berdebar-debar terutama pada waktu senja atau perasaan resah tidak menentu.
Mimpi berulang mengenai perkara yang menakutkan seperti melihat anjing hitam, kucing, ular, manusia pelik, dibawa ke kubur atau diusung ke tempat mengerikan juga dikaitkan dengan gangguan jin.
Selesema berpanjangan juga dikaitkan dengan gangguan makhluk halus selain malas berzikir dan solat, katanya.
Selain itu, manusia dirasuk jin merasa sakit pada sesetengah anggotanya tapi sukar dikesan oleh doktor.
Lain-lain tanda ialah pening berpanjangan terutama pada waktu senja, otak lemah, tidak sedar diri serta telinga berdesing atau mendengar kata-kata suruhan tertentu. – facebook Tanyalah Ustazah

Wednesday, August 1, 2012

Popi@ Ne$tum

Popia Nestum yg  belum siap yg da siap aku lupa nk snap hehe sory :)
nati aku upload gmbr yg da siap 

Ari ni aku terlebih rajin plk nk mengupdate blog aku ni lau x jgn harap la sbb atuk xda pg ni pg meeting bz btol atuk  ni tp lau dier ada mmg x menang tangan la aku duk buat keje kejap2 panggil aduh penat kot..eh eh da lari tajuk plk aku ni hehe..nk citer sal gmbar kt atas tu tiba2 plk g citer sal atuk(Datuk)..Korang tahu ke apa menda alah tu???tu la popia yg telah dipotong kecil utk dibuat popia nestum..aku sekarang ni tgh giat menjalankan perniagaan popia nestum ni bersama2 housemate aku..aku bru ja mula2 nk berbisnes ni tp di luar jangkaan aku aku bnyk menerima tempahan dr officemate syukur alhamdulliah kepada-Nya kerana memberi rezeki lagi pd aku.setiap hari ada ja org call nk oder ni lg membuat aku lg bersemangat nk berniaga ni hehe..bak kata pepatah sekali makan nk lagi ye ke ni nk lg??? Nk tau jawapanya apa lagi oder la bru bole rasa sedap ke x tp aku tolong jawabkan mmg sedapppppppp berbaloi2 hahahahah :) 

Tempahan Manik Dari Officemate


Syukur alhamdulillah akhirnya siap gak tempahan manik dr officemate aku ni kira customer tetap aku la.. Siang malam pagi petang duk menjahit menda alah ni sampai naik juling biji mata aku ni ha xdala juling btol2 pn hehe.. apa-apa pn mereka sangat berpuas hati dengan hasil rekaan aku ni maklumla aku ni pereka yg x bertauliah main sesedap aku ja buat yg penting menjadi..syukur kepada-Nya kerana memberi aku bakat yg terpendam ni hehe terpendam la sgt yer..ni jahitan apa pn aku x tau nk bg nama apa senang citer jahitan bunga tanjung hahaha ada rupa bunga tanjung ker ni??? bunga tanjung pn aku x kenal hahaha apa-apa je la belalang jnji tempahan officemate aku ni siap fuhhhh lega tp ada sehelai lagi x jahit xpa2 raya lmbt lg sempat la aku siapkan..td pn ada lg yg nk suruh aku jahit bole kata rezeki aku di bln puasa ni melimpah ruah la tp apakan daya aku terpaksa tolak takut x sempat sory la akak-akak sekalian aku buka tempahan lepas raya plk yer..tata  :)


Sunday, July 29, 2012

Menu Berbuka Pose Di Hari Minggu :)


Apa khabar n selamat menjalani ibadah puasa untuk hari ke 10 di dalam bulan yang penuh keberkatan Ramadhan Al-Mubarak..kejap ja kan masa berlalu...sedar x sedar da masuk hari ke 10 kita berpuasa.. nk citer la ckit maklumla ari ni aku x da la bz sgt so ter rajin lah pulak nk mengupdate blog aku ni..ari minggu baru ni aku x pg mana2 pn just duk umah jahit manik n masak juadah utk berbuka ja..ni la menu berbuka yg aku snap dr camera hp kesayangan aku ni hihi (note-hadiah dr org yg istimewa lam hidup aku :) ) 

Ni Menu Hari Sabtu 

Sayur Campur
Gulai Daging + Terung 

Ikan Pekasam

Menu Hari Ahad

Paprik Ayam + Sayur

Telur Dadar



Terliur plk aku tgk time2 siang ari ni hihi ohhh tidak aku pose okehhhh  :)


Selamat Menjalani Ibadah Puasa 






Wednesday, July 18, 2012

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan







Daripada Anas (r.a), Katanya: Bersabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba apabila melihat ia sehari bulan Ramadan lantas dia memuji Allah ( kerana kedatangan bulan rahmat dengan kelebihan dan keistimewaanya) kemudian dibacanya Al-Fatihah tujuh kali, melainkan diafiatkan Allah daripada sakit matanya pada bulan ini.
Kelebihan bulan Ramadan dan keagungannya dengan adanya malam Lailatul Qadar yang dirahsiakan, sehingga mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.
Berkata Saidina Ali, Nabi (s.a.w) telah bersabda apabila engkau melihat sehari bulan maka bacalah olehmu "AllahuAkbar" 3 kali, kemudian bacalah :

(Segala kepujian bagi Allah yang telah menjadikan aku dan telah menjadikan engkau, dan telah menentukan bagi engkau pangkat-pangkat (darjah) dan telah menjadikan engkau tanda (kekuasaan) bagi sekalian alam) nescaya bermegah Allah akan Dia dengan malaikat dan firmanNya: Hai malaikat! saksikanlah kamu, bahwa Aku telah merdekakan daripada api neraka, atau dibacakan :

(Ya Allah, zahirlah Ramadan atas kami dengan keamanan dan keimanan dan dengan keselamatan dan keIslaman, Tuhanku dan Tuhan engkau Allah.)
Bersabda Nabi (s.a.w) : Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadan. Pada awal malam bulan Ramadan bertiup angin di bawah Arasy bergeraklah daun kayu lemah-longlainya di dalam syurga. Terdengarlah desiran daun-daun kayu, hembusan sang bayu syurga yang teramat indahnya.Seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya lalu berdirilah di atas puncak mercu syurga itu. Lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah, kata bidadari pula: Apakah malam ini namanya? jawab Malek Ridwan (malaikat), Hai bidadari yang cantik manis, inilah malam awal Ramadhan, Lalu Allah berfirman: Hai Ramadan bukalah pintu syurga Bab AlJanan untuk orang-orang yang berpuasa daripada umat Muhammad (s.a.w). Hai Malek Ridwan tutuplah pintu neraka Al-Jahim daripada umat Muhammad (s.a.w), hai Jibrail belenggukan syaitan, lontarkannya ke dalam lautan supaya tidak membinasakan umat Muhammad akan puasanya. Maka berfirman Allah pada tiap-tiap malam Ramadan tiga kali : Adakah orang yang meminta ampun? Akan Aku ampunkan!
Pada malam Lailatul Qadar menyuruh Allah Ta'ala akan Jibrail Alaihisalam turun ke bumi, lalu turunlah Jibrail ke dalam perhimpunan malaikat ke bumi bersamanya bendera hijau lalu dipacakkan ke atas Kaabah, baginya 600 sayapnya , setengahnya tiada dibuka keduanya, melainkan pada malam Lailatul Qadar baharulah dibukakan keduanya, hingga sampai dari timur ke barat ( Musyriq Ke Maghrib ). Untuk menyelamatkan umat Muhammad, Lalu memberi salam kepada tiap orang yang berjaga pada malam Lailatul Qadar beribadah kerana mencari keredaan Allah, dan orang-orang yang duduk beribadah, orang yang sembahyang dan berzikir dan berjabat tangan sesama mereka mukmin dan mengucap amin doa orang-orang mukmin hingga terbit fajar subuh....... berkata para malaikat kepada Jibrail , apakah Allah berikan pada hajat orang mukmin dari umat Muhammad (s.a.w) pada bulan Ramadan ini? Berkata Jibrail bahawasanya Allah menilik kepada umat Muhammad yang berpuasa dan beribadah padanya dan dimaafkan mereka, diampunkan dosa-dosa mereka, melainkan empat orang yang tiada diampunkan dosanya: yaitu orang yang kekal minum arak, orang yang derhakakan ibubapanya, orang yang memutuskan sillaturrahim dan orang yang tidak bercakap dengan saudaranya lebih dari 3 hari.
Apabila pada malam akhir Ramadan dinamakan malam persalinan. Pada malam hari raya Aidilfitri didatangkan Allah malaikat kepada tiap-tiap negeri turunlah mereka ke bumi, berdiri pada permukaan jalan menyeru dengan suara yang kuat, semua mendengarnya kecuali jin dan manusia berkata mereka, hai umat Muhammad keluarlah kamu menghadap tuhan yang amat mulia (sembahyang raya di pagi raya) yang memberi pemberian yang berpanjangan dan mengampun akan dosa-dosa yang besar. Apabila tibalah umat Muhammad ke tempat sembahyang, firman Allah kepada maliakat : Hai malaikatKu, apakah balasan orang yang mengambil upah apabila selesai kerjanya ? Jawab malaikat , hai Tuhan kami, sempurnakanlah upahnya! Firman Allah bahawa Aku saksikan kamu hai malaikatku, telah aku jadikan pahala mereka dari puasa mereka pada bulan Ramadan mereka mendirikan sembahyang, ialah keredaanKu dan keampunanKu kepada mereka! Maka firmannya lagi : Hai segala hambaku, pohonlah kamu kepada ku, maka demi ketinggianku dan kebesaranku, tiada memohon kepadaku hari ini akak sesuatu bagi agamamu dan duniamu, melainkan Aku kurniakan kepadamu! (Al-Hadith).
Sabda Nabi (s.a.w) : Diberi kepada umatku lima perkara yang belum pernah diberi kepada umat-umat dahulu sebelumnya :
a) Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada kasturi di sisi Allah
b) Segala perbelanjaan dan derita lapar selama puasanya adalah syurga balasannya.
c) Diampunkan dosa-dosa mereka pada malam Lailatul Qadar.
d) Amalan yang dilakukan pada bulan Ramadan digandakan kepada 10 hingga 700 kali ganda, melainkan puasa maka ianya bagiKu, Aku balas kepadanya yang berkuasa menahan syahwatnya, makan minumnnya kerana Aku.
e) Dan mereka dikurniakan nikmat kepada mereka keseronokkan ketika berbuka dan ketika menemui tuhan di akhirat.(Al-Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Menunaikan yang sunat diberi balasan pahala fardhu, dan amal fardhu diberi balasan 70 kali ganda. Bulan puasa adalah bulan sabar (sabar dalam berbuat taat kepadaNya.), dan sabar itu adalah syurga balasannya bulan ini dilebihkan rezeki kepada hambanya orang mukmin, diampunkan baginya dosa-dosa. Barang siapa memberi makan kepada orang berpuasa pahalanya seperti memerdekakan hamba dan diampunkan dosanya, berkata sahabat : Bagaimana kami tak sanggup memberi makan orang yang berpuasa (berbuka puasa) ya Rasullullah - Allah memberi pahala ini kepada orang yang memberi seteguk susu atau sebiji kurma atau segelas air, barang siapa kenyangkan orang berpuasa diampunkan Tuhan dosanya, diminumkan Tuhan dari kolam Hudh sejenis minuman yang tiada dahaga lagi kemudiannya hingga masuk ia ke syurga dan pahalanya seperti pahala orang berpuasa. (Al-Hadith)
Puasa menurut segala yang disuruh dan menjauh segala pantang larangannya, diampunkan dosanya, dan bertasbih, bertahlil dibinakan rumah indah dalam syurga.
Barang siapa hadir ke dalam majlis zikir pada bulan Ramadan, ditulis tiap langkahnya ibadat setahun, dan pada hari Qiamat bersamaku di bawah Arasy. Siapa tetap berjemaah dalam bulan puasa didirikan kota bercahaya indah, cemerlangnya , dan yang berbakti kepada ibubapanya Allah memandang rahmat kepadanya, dan isteri yang berbuat sesuatu mencari keredaan suaminya, maka pahala yang besar Allah kurniakan kepadanya , seperti Siti Maryam dan siapa yang menyampaikan hajat orang mukmin, Allah menunaikan seribu hajatnya, dan siapa bersedekah kepada fakir miskin (yang ada anak isteri) tiap langkah dikurniakan kepadanya seribu kebajikan, dihapuskan seribu kejahatan dan diangkatkan seribu darjat baginya. (Al-Hadith).
Orang yang sembahyang bulan Ramadan tiap sekali sujud, dikurniakan kepadanya 1700 kebajikan, dan dibinakan rumah didalam syurga daripada permata bagi orang yang berpuasa dan beribadat, 75000 malaikat meminta ampun baginya dari pagi hingga tenggelam matahari, dan dibina sebuah mahligai baginya . (Al-Hadith)
Pada hari Qiamat, Allah memerintah Malek Ridwan supaya dikeluarkan orang-orang berpuasa daripada kuburnya dengan keadaan lapar dan dahaga, lalu disuruh Malek Ridwan berikan segala keinginan mereka dari segala macam makanan dan minuman syurga. Maka Malek Ridwan memerintah kepada anak-anak membawa talam-talam makanan , minuman dan buah-buahan. Sebagai balasan berlapar di bulan Ramadan. (A-Hadith)
Orang mukmin yang tidur dalam bulan puasa kerana puasa Ramadan, dia membalikkan badannya sambil meyebut Allah! maka kata malaikat kepadanya : Rahimakallah (Allah Mencucuri Rahmat kepada kamu.)
- Apabila dia berdiri maka berdoalah hamparannya : (Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepadanya hamparan permaidani tebal kepadanya di dalam syurga)
- Apabila memakai pakaian , berdoalah pakaian (Wahai Tuhanku, kurniakan kepadanya pakaian syurga)
- Apabila memakai kasut, berdoalah kasut (Wahai Tuhanku, tetapkanlah atas titian Siratul Mustaqim!)
- Apabila memegang timba berdoalah pula timba : (Wahai Tuhanku kurniakan kepadanya gelas syurga!)


- Apabila mengambil air sembahyang , berdoalah air itu : (Wahai Tuhanku sucikannya daripada segala dosa dan kesalahan!)


- Apabila berdiri sembahyang , berdoalah rumahnya: ( Wahai Tuhanku cahayakanlah kuburnya dan luaskanlah , lapangkanlah kuburnya!)


Serta menilik Allah kepadanya , maksudnya : HambaKu berdoa dan Aku menerima! (Al-Hadith)
Malaikat yang banyak muka bersujud kepada Allah pada hari Qiamat, satu muka sujud , satu muka melihat syurga, satu muka melihat neraka, satu muka melihat Arasy , lalu berkata malaikat itu : Wahai Tuhanku , ampunlah umat Muhammad, kasihanilah mereka! janganlah disiksa orang yang berpuasa Ramadan dari umat Muhammad! (Al-Hadith)

Keredaan Allah (bagi orang yang taat)
Keampuan Allah (bagi orang yang maksiat)
Jaminan Allah (bagi orang yang taat)
Kejinakan Allah (bagi orang yang tawakkal)
Anugerah Allah (bagi orang yang benar).
Ramadan, Ramada, ertinya : membakar - yakni menghapuskan dosa dosa orang yang berpuasa dan beribadat bulan Ramadan.
Ramadan ertinya bulan mendapatkan keredhaan Allah dan keampunan bagi hambaNya. Orang yang mendapat keredhaan dan keampunan Allah bererti memberi jaminan (kerana ibadatnya pada bulan mulia dengan penuh taat) mendapat syurga anugerah Allah bagi hambaNya yang benar benar melakukan ibadat kerana Nya pada bulan Ramadan termulia ini dengan ganjaran pahala sehingga seribu kali ganda dan keampunan yang banyak sekali, teristimewa pada malam Lailatul Qadar.

"Bahawa di dalam syurga terdapat bilik bilik, dilihat dari luar nampak di dalamnya dan dilihat dari dalam kelihatan di luarnya, berkata sahabat : untuk siapakah ya Rasulullah? Lantas Baginda menjawab : Ialah bagi orang yang baik percakapannya, bagi orang yang memberi makan makanan, bagi orang yang sentiasa berpuasa, bagi orang yang sembahyang di tengah malam sedang manusia banyak tidur." (Al Hadith)

"Semulia mulia sedeqah ialah sedeqah pada bulan Ramadhan." (Al Hadith)

"Puasa itu perisai dan sedeqah itu memadam kesalahan dosa sepertimana air memadamkan api." (Al Hadith)

"Siapa memberi makan ( berbuka puasa) kepada orang puasa makan baginya seumpama balasan pahala orang yang berpuasa dengan tidak kurang sedikitpun ." (Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Tiada daripada seorang hamba berpuasa Ramadan, diam tiada berkata yang sia sia dan daripada yang haram dan yang makruh, dan sentiasa menyebut Allah (berzikrullah), menghalalkan yang dihalalkan Allah, mengharamkan akan yang diharamkan Allah, tiada mengerjakan kejahatan, melainkan sehingga berakhir Ramadan, telah diampunkan baginya segala dosanya, dan tiap tasbih, tiap tahlil, dibinakan sebuah rumah yang terindah di dalam syurga daripada permata zamrud, di dalamnya daripada yaqut merah indah, di dalam rangka permata itu (yaqut) terdapat sebuah khemah, di dalamnya terdapat bidadari ( hurul ain isteri syurga). Terhias dengan permata bercahaya indah yang menerangkan bumi seluruhnya.(Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawasanya bagi Allah beberapa kejadianNya, dijadikan mereka supaya menyampaikan segala hajat orang dan supaya orang meminta tolong kepada Nya, pada menyempurnakan segala hajat yang diperlukan, mereka itulah orang yang aman daripada siksa Allah (Riwayat At Tibrani) (Al-Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Bahawa pintu langit dan pintu syurga dibuka pada awal Ramadan hingga akhir malam Ramadan, tiap orang yang bersembahyang pada malamnya dituliskan baginya tiap satu sujud 1700 kebajikan, dibina rumah baginya di dalam syurga daripada yaqut merah indah, baginya 70 pintu daripada emas yang bertatah yaqut permata yang merah, orang yang berpuasa pada awal Ramadan diampunkan segala dosanya hingga ke akhir bulan Ramadan, dibinakan baginya tiap tiap hari sebuah mahligai di dalam syurga, mempunya 1000 pintu daripa emas, dan meminta ampun baginya 70 000 malaikat dari pagi hingga tenggelam matahari (Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Kelebihan hari Jumaat pada bulan Ramadan atas segala hari yang lainnya seperti kelebihan Ramadan atas segala bulan (Al Hadith)
Barangsiapa mengerjakan ibadat pada bulan Ramadan dengan keimanannya dan ikhlasnya kerana Allah, maka di ampunkan segala dosanya yang telah lalu (Al Hadith)
Sabda Nabi (s.a.w) : Tidur orang yang berpuasa itu adalah ibadat, dan nafasnya itu adalah tasbih, doanya itu mustajab, dosanya diampunkan Allah, dan amal ibadatnya dilipatgandakan . (Al Hadith)
Apabila berakhir bulan Ramadan, menangis wali-wali Allah kerana terpisahnya bulan yang paling mulia yang digandakan ibadat berlipatkali ganda daripada bulan bulan yang lainnya, bulan Allah mudah menerima ampun taubat hambaNya, bulan yang banyak sekali diturun rahmat ke alam, bulan yang terdapat padanya malam Lailatul Qadar, suatu rahmat dan rahsia yang dikurniakan kepada hamba hamba Nya yang salihin, yang tidak terdapat pada bulan bulan yang lainnya. Mereka menangis kerana belum tentu akan dapat menemui bulan termulia ini pada tahun tahun hadapan, kiranya dipanjangkan umur.
Apabila berakhirlah malam bulan Ramadan, menangislah tujuh petala langit dan tujuh petala bumi, dan segala malaikat, jerana berlalu Ramadan berlalulah kelebihan, sebab musibah bagi umatku, dan duduk segala malaikat bagi musibah, orang bertanya : Ya Rasullullah, apa itu musibah ? Jawab rasullullah (s.a.w), Kerana segala doa padaNya itu mustajab, sedakah makbul, segala kebajikan digandakan dan siksa kubur diangkat,maka apakah musibah yang terlebih besar daripada ini bagi umatku?! (Al-Hadith)
Malam Lailatul Qadar adalah malam rahsia, yang turunnya padanya malaikat Jibrail dan beberapa malaikat dengan perintah Allah. Orang yang berjaga dengan malam ibadatnya untuk mendapatkan malam Lailatul Qadar yang terahsia itu yang tidak diketahui oleh manusia, hanya orang-orang solihin yang hampir, orang berusaha mendapatkan malam mulia itu dengan berjaga malam pada sepuloh malam Ramadan yang terakhir maka diampunkan tuhan segala dosanya. Di pahalakannya dengan banyak , dirahmatkannya dengan limpah kurnia. Dan orang-orang solihin yang dikurniakan Allah mendapat malam Lailatul Qadar itu satu keberuntungan kebahagiaan bagi akhirat, mendapat keampunan dan rahmat terbesar, mendapat pimpinan Allah dalam hatinya, mendapat keredaan Allah dalam hidupnya dunia dan akhirat.
Malam Aidilfitri, malam raya, disunatkan kepada kita berjaga malam, beribadah, bertakbir "AllahuAkbar" sepanjang malamnya. Akan mendapat keampunan yang banyak, pahala yang besar, rahmat Allah tercurah kepadanya. Siapa yang menghidupkan dua malam raya (AidilFitri & AidilAdha) dengan ibadatnya dan takbirnya , tiada dimatikan hatinya pada hari yang dimatikan segala hati. (Al-Hadith).Petikan dari buku Fadilat Rejab, Syaaban, Ramadan oleh Budiman Radhi




Thursday, July 12, 2012

Resepi Apam Polkadot Yang Comel :)



Bahan-bahan :

3 cawan tepung gandum
4 biji telur 
1 1/2 cawan gula ( dikisar halus)
1 cawan susu cair / santan
1 sudu teh esen vanilla
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikabonat
1 sudu besar ovellate
Filling :- terpulang pada kesukaan (bluebery, strawbery dll)

Cara-cara :

Pukul telur dan gula sehingga betul-betul kembang 
Kemudian masukkan esen vanilla dan ovellate 
Masukkan tepung yang telah dicampur bersama-sama baking powder dan soda bikarbonat
berselang seli dengan susu cair
*nota : semasa masukkan tepung tidak perlu pukul terlalu lama cukup sekadar tepung sebati 
Masukkan kedalam piping dan picit kedalam cawan kertas dan kukus sehingga masak

Senangkan nk buat apam ni so apa lagi korang cuba la buat mengikut corak dan kreativiti korang sendiri...


SELAMAT MENCUBA :)






















Tuesday, July 10, 2012

Kalimah Cinta :)


Pepohon cintaku kian merimbun 
Semakin dicantas makin bertunas 
Tidak mampu mendustai hatiku 
Rasa cinta fitrah manusia 

Siapalah aku menolak cinta 
Yang hadir di jiwa tanpa dipaksa 
Hidup ini tidak akan sempurna 
Tanpa cinta dari Tuhan Yang Esa 

Adam Hawa bercinta di Syurga 
Angkara iblis terpisah menderita 
Kerana cinta mereka setia 
Bertemu di dunia 

Dengan cinta kenal Pencipta 
Dengan cinta kenal RasulNya 
Kerana cinta kenal saudara 
Bahagia keluarga 
Oh indahnya cinta

Hidup tanpa cinta 
Sengsaralah jiwa 
Sengketa dan dusta 
yang merajai jiwa 

Di batasan cinta syariat terjaga 
Tanpa keraguan tanpa kesangsian 

Betapa sucinya kasihMu Tuhan 
Betapa agungnya kebesaranMu 
Diri ini mengharapkan cintaMu 
Kekalkanlah rasa kehambaan ku







Tuesday, July 3, 2012

For Future Husband :)







Bahasa Ganu Kita


Walaupun hidup aku merantau jauh di negeri org aku tetap dgn bahasa ibunda tmpt kelahiran aku iaitu ganu kita.. :) ada yg berminat nk balaja bahasa ganu tu bole la blaja yer...





Monday, July 2, 2012

Blueberry Cheese Cake


Aku ni kan x habis2 nk promote segala macam masakan yg telah aku buat kn terlebih rajin sudahhh kihkihkih... tp sebenarnya Blueberry Cheese Cake ni da lama aku buat tp bru je aku post kt blog ni maklumla bz bebenor + kemalasan utk mengupdate blog aku ni :) jom tgk beberapa pic yg sempat la aku snap tp korang bole tgk je la yer nk mkn tu tunggu aku bt second time la yer... tp nk citer la ckit kt mana aku blaja buat kek ni...Sebenarnya aku beli ja tepung yg ready made dr laman muka buku empunya nama nurul iman umairah... lau korang rasa berminat bole la menjenguk muka buku puan nurul iman umairah ni....yg penting sedap mudah dan cepat...Jom kita tgk hasil dr air tgn aku yg membuatnya :)



Before topping 

with Dragon fruit

menyelerakan

dan lagi









Buat Yang Bergelar Isteri


Buat yg dah bergelar isteri tu hope korang semua jd la mcm ni yer dan  juga buat peringatan pada diri aku jgk walaupun aku ni blom kawen hehe... :)







Apam Polkadot Again


Kali ni tempahan dari k.kila officemate aku untuk anaknya Imran Hakim..terima kasih akak sudi tempah apam polkadot yg comel ni :)


Belum kukus lg

dan lagi

comel x

warna-warni



Kak Long Birthday


27.06.2012 tarikh keramat bagi k.long da tua rupanya budak ni sorang...mlm tu k.ngah with adik2nya dekma n dek yu, k.dayah n aku mengenakan k.long sempena hari ulang tahun kelahiranya...terkono k.long mlm itu...terbaiiikkkkk la k.long...jgn mrh yer k.long :)












 

Ada Apa Dengan Blog Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez